Aku ajar ikan makan pellet

Hooyeeaaahhhh!!! aku dah berjaya memujuk arowana aku makan pellet….

Kita try and error

Bukan apa… senang kalau aku takder kat rumah, family aku boleh tolong bagi makan… kalau bagi ulat atau serangga family aku memang tak berani.. so nak, tak nak aku terpaksa gak try..

first, second, third dan banyak kali try semua  gagal… dia buat derrkk jerk, tak pun dia kunyah lepas tu dia PUIIii!! dia ludah balik sampai naik kotor air, macam2 dah aku google kebanyakkan nya semua akan puasakan ikan tu sampai seminggu ada yg sampai dua minggu, ada jugak sampai ikan tu arwah… so aku tak sanggup nak bagi aro aku kelaparan.. dosa weeiii cuba kalau korang lapor camner???

Jadi ini aku nak share sikit tips yg aku buat supaya ikan makan pellet…

ops!! lupa ini untuk aro yg untuk muda remaja sahaja panjang dalam 7/8 inci, yg dah tua aku rasa takyah la bagi pallet dah dia darik kecik sampai kebesor tak makan pellet tapi tak salah nak try.. dipersilakan

Ini pellet yg aku kasi untuk aro aku

SAMSUNG

di sebabkan ikan aku tak makan pallet jadi agak membazir untuk aku buang.. so aku cuba bagi binatang lain makan

SAMSUNG1) yaa.. tu dia..mealworm aku letak pellet kat mealworm/superworm. bagi daorg yg makan..jangan risau ulat ni makan tau2 hilang jer pellet tu… ‘

2) selesai jer pellet tu abih natang nih bantai… besoknya aku bagi arowana aku makan mealworm, dua minggu aku buat macam nih takder menda lain ulat nih makan..aku bagi pellet jer..biar rasa, bau luar dalam ulat ni jadi bau dan rasa pellet..

3) lepas 2 minggu aku try lagi bagi ikan aku makan pellet dan alhamdulillah dia makan tanpa was2… bukan main suka lagi..macam mana dia makan mealworm macam tu la dia makan pellet…

Ending AKU kata: jangan tanya aku kenapa dia makan, mungkin sebab rasa, mungkin sebab bau, atau mungkin dia memang nak makan.. tu tak tau tapi terpulang jugak pada aro masing2.. apa yg penting aku tak kasi aro aku lapor….


Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a comment